کلاس امروزی...

شیوه های جدید مدیریت کلاس.فعالیتهای دا نش اموزانم.خاطراتم سر کلاس و هر انچه دریک کلاس امروزی میتوان یافت

کلاس امروزی...

شیوه های جدید مدیریت کلاس.فعالیتهای دا نش اموزانم.خاطراتم سر کلاس و هر انچه دریک کلاس امروزی میتوان یافت

تصمیم زیبا

لبخند شیرین درسی بسیار زیبا که واقعا لبخند را به لبهای دانش اموزانم نشاند و انها را یاد اولین خاطره ای که از شکستن دندانهای شیری داشتند انداخت و با چه لذتی از خاطره های شیرین خود سخن میگفتند بعضی از بچه ها دندانشان لق بود وان را بدون اینکه خجالت بکشند به دوستانشان نشان دادند  لبخند شیرین واقعا برایشان خیلی شیرین بود وبعد از تمام شدن درس انها یک تصمیم گرفتند  یکی از دانش اموزان خوش خط کلاس این تصمیم را نوشت و انها یکی یکی اسمهای خود را زیراین تصمیم زیبا نوشتند و انرا در کلاس زدند تا هر  روز جلوی چشمشان باشد و یادشان نرود که چه تصمیمی گرفتند تصمیم زیبای بچه ها این بود:

ما دانش اموزان کلاس دوم دبستان شهید غلامی امروز تصمیم گرفتیم که از این به بعد همیشه مسواک بزنیم و مواظب دندان هایمان باشیم.

ارزشیابی مطلوب

نظام ارزشیابی مطلوب:

1.فرایند محور باشد نه نتیجه محور

2.ارج گذاری به تلاش نه ارزش گذاری به حاصل کار

3.توانایی حل مسئله نه افزایش معلومات

4. افزایش رفاقت نه توسعه ی رقابت

5.یادگیری بهتر نه یادگیری بیشتر

6.دانش اموز محوری نه امتحان محوری

اگر کفش هایم بال داشتند...

این فعایت درس سوم کتاب بنویسیم مرا یاد خاطره ی چند سال پیش انداخت یاد موقعی که دریک روستای کوچک که از شهر فاصله داشت درس میدادم با دانش اموزانی ساده و دوست داشتنی با ارزو های خیلی کوچک ان روز وقتی شاگردانم این فعالیت را انجام دادند دلم گرفت از ارزوی کوچک شاگردانم واز اینکه با انکه ارزوی شان خیلی کوچک بود ولی من نتوانستم براورده اش کنم تنها کاری که انها دلشان میخواست انجام بدهند اگر کفش هایشان بال داشت رفتن به شهر بود و خرید از مغازه های رنگارنگ و  اما امروز که دانش اموزانم در شهر این فعالیت را انجام دادند ارزویشان به بزرگی دیدن تمام دنیا بود ...

کتاب خانه ی کوچک کلاس ما

از همان روزهای اغازین سال تحصیلی موضوع درست کردن یک کتابخانه برای کلاس را با بچه ها مطرح کردم از ان ها خواستم کتاب قصه هایی که  در منزل دارند به کتاب خانه کلاس هدیه بدهند تا دوستانشان هم بتوانند از ان ها استفاده کنند.موضوع کتاب خانه هم باعث تشویق دانش اموزان به خواندن کتاب شد و هم باعث ایجاد امادگی برای درس سوم کتاب بخوانیم که موضوعش درست کردن یک کتابخانه کوچک در کلاس است. هر طور بود توانستیم با کمک بچه ها یک کتاب خانه خیلی کوچک برای کلاس درست کنیم و دانش اموزانم از اینکه در درست کردن کتاب خانه همکاری کرده بودند خیلی خوشحال شدند. من هم لیستی از کتاب های موجود در کتاب خانه به همراه نام دانش اموزانی که کتاب هدیه داده بودند تهیه کردم و به دیوار کلاس زدم تا هم انتخاب کتاب برای بچه ها راحت تر باشد و هم سایر دانش اموزان برای اهدای کتاب تشویق شوند.امیدوارم  ما توانسته باشیم با درست کردن این کتاب خانه ی خیلی کوچک با تعداد ۱۹ کتاب قدمی در راه بالا بردن فرهنگ کتاب خوانی برداشته باشیم.

ازشیابی توصیفی

شیوه جدید ارزشیابی و نمره دادن که امروزه که مدارس کشورمان مرسوم شده ارزشیابی توصیفی است که در ان بیشتر به کیفیت یادگیری اهمیت داده می شود .

در این روش قضاوت در مورد میزان یادگیری دانش اموزان به صورت توصیفی انجام می شود در این روش دانش اموز با نقایص و ضعف های خود به خوبی اشنا میشنود .

ویژگی های معلم توصیفی:

1.نگرش خود را از محصول محور به فرایند محور تغییر دهد.

2.با استفاده از ابزار با فرایندتفکر دانش اموزان خود اشنا می شود.

3.برنامه ریزی صحیح جهت رشد تک تک دانش اموزان با توجه به توانمندیهای ان ها

4.استفاده از روش های تدریس فعال و مشارکتی

5.مهارت مدیریت پوشه کارو تحلیل اطلاعات

6. مهارت ارائه تکالیف مناسب و بررسی انها

7.استفاده از ابزار و روش ها و تهیه  و بکار بگیری ازمون های مختلف


تفاوت کلاسهای قدیمی و جدید

به نام خدایی که بزرگ است و بی همتا

تفاوت بارز و اشکار کلاسهای قدیمی و جدید به نظر من همکاری دانش اموزان در کلاس است انچه در گذشته بود فقط سخنرانی معلم بود و دانش اموزان هیچ نقشی در فرایند تدریس نداشتند وا زشیو ه های فعال در مدیریت کلاس استفاده نمیشد ولی امروزه صاحبان اصلی کلاس  دانش اموزانند و معلم فقط نقش راهنما دارد. در کلاس های امروزی دانش اموز دوست دارد خودش دنبال مطالب برود  به جای اینکه ان را اماده شده از معلم تحویل بگیرد واین یعنی درگیر کردن دانش اموز در موضوع مورد نظر

و نقش معلم فقط راهنمایی دانش اموز است تا  شیوه درست فکر کردن و اندیشیدن و یاد گرفتن را بیاموزد. در شیوه های جدید یادگیری برای زندگی بهتر است نه یادگیری برای امتحان

و بهترین راه برای یادگیری ایجاد انگیزه برای یادگیری است تا اضطراب و نگرانی دانش اموز کاهش یابد چون دانش اموز مضطرب هرگز به یادگیری اهمیت نمیدهد اولین کار یک معلم پس از ورود به کلاس باید دقت در وضع روحی و جسمی دانش اموزان باشد که در گذشته از تنبیه بدنی برای ایجاد انگیزه استفاده میشد که این روش ظالمانه باعث دور شدن خیلی از دانش اموزان از محیط مدرسه میشد.