عکس دسته جمعی دانش آموزان در مهر 91

این دختربچه های دوست داشتنی الان کلاس ششمی های مدرسه شاهد هستند

 

آزمون دروس کلاس دوم

آزمون دروس  مهر ماه کلاس دوم

تکلیف آبان ماه کلاس دوم

تکلیف کلاس دوم در هفته اول و دوم مهر ماه 96

تکلیف کلاس دوم 11 مهر ماه

تکلیف کلاس دوم سوم مهر ماه

تکلیف فارسی کلاس دوم

پیک نوروزی سال 96 کلاس دوم

پیک نوروزی سال 96 کلاس دوم

آزمون جامع کلاس دوم بهمن ماه 95

آزمون جامع کلاس دوم بهمن ماه 95

آزمون های آخر هفته

آزمون جامع پایه ششم پنجم بهمن ماه

تکلیف اخر هفته پایه دوم  ششم بهمن ماه

آزمون جامع کلاس اول دی ماه

تکالیف آخر هفته کلاس دوم

امتحان فارسی کلاس دوم ابتدایی

آزمون جامع  کلاس دوم دی ماه 95

تکلیف  فارسی کلاس دوم بهمن ماه

تکلیف پایان هفته 20 آبان

برای دریافت تکلیف بر روی لینک زیر کلیک فرمایید.

 

تکلیف مربوط به کلاس دوم مربوط به 20 آبان

سوالات کودکان در مورد مرگ

می‌توانید از مرگ برگ‌های درختان در زمستان بگویید تا مفهوم مرگ برایش قابل درک‌ترشود و این یک امر طبیعی است نه یک مساله ترسناک.

به گزارش سرویس خانواده جام نیوز،به سؤالات کودکان درباره مرگ اینگونه پاسخ دهید:

 

باید درباره مرگ صریح و شفاف صحبت کنید

هرگز از تعابیر استعاری مانند: پدربزرگ فقط به خواب رفته است استفاده نکنید. این حرف‌ که به‌طور شایع از سوی والدین به کار می‌رود، موجب می‌شود که کودک از خوابیدن بترسد و یا دچار کابوس‌های شبانه شود. همچنین نباید بگویید که: پدربزرگ به جایی رفته است چون اگر پدربزرگ برنگردد، کودک اعتمادش را به شما از دست خواهد داد. ساده صحبت کنید و از گیج کردن او بپرهیزید.

 

هنگام پاسخ دادن، سن و میزان درک او را درنظر داشته باشید

برای مثال، به یک کودک دو تا چهار ساله کافی است بگویید: وقتی انسان یا حیوانی نتواند نفس بکشد و بدنش حرکت نکند، مرده است. اما به کودک چهار تا شش ساله لازم است علاوه بر آن، توضیح بدهید که قلب کسی که مرده، نمی‌زند و چیزهایی که می‌میرند دیگر هرگز برنمی‌گردند.

می‌توانید از مثال‌هایی که کودک تجربه کرده است، برای توضیح مرگ استفاده کنید

یک حیوان خانگی مرده، یک گل پژمرده و خشکیده یا حتی حشره ای بی جان را به او نشان دهید و بگویید که هر موجود جانداری که پا به این دنیا می گذارد حتماً یک روز هم از این دنیا می رود و اگر قرار بود همه موجودات زنده بمانند که دنیا از فرط شلوغی دیگر مکان مناسبی برای زندگی کردن نبود یا درباره ماهی که از تنگ آب بیرون افتاده بود و یا مرگ حیوان خانگی همسایه‌تان صحبت کنید.

 

اگر فرزندتان بالای شش سال دارد لازم است برای او توضیح بدهید که «هیچ‌کس به طور دقیق نمی‌داند که چه زمانی می‌میرد اما مرگ برای همه اتفاق می‌افتد و امری طبیعی است. هر چند مرگ کسانی که دوست‌شان داریم، ما را بسیار غمگین می‌کند اما باید این را بپذیریم که افراد پیر مانند مادربزرگ و پدر بزرگ روزی خواهند مرد. آنها موقع مرگ اغلب درد نمی‌کشند بلکه به تدریج هوشیاری خود را از دست می‌دهند و به آرامی ‌می‌میرند.

 

چون کسانی که مرده‌اند دیگر برنمی‌گردند.» ممکن است کودک از تصور اینکه شما نیز ممکن است روزی بمیرید نگران شود و در این‌باره سوالاتی بپرسد. متاسفانه اغلب والدین فکر می‌کنند که اگر درباره موضوعی که کودک را نگران کرده صحبت نکنند و سوالات کودک را نشنیده بگیرند، به کاهش اضطراب او کمک کرده‌اند. باید تاکید کنم که این فکر اشتباه است زیرا این کار به جای از بین بردن ترس، به ترس و اضطراب او دامن می‌زند.

 

بهتر است به جای این کار به او بگویید که: «خیلی بعید است که من تا زمانی که کاملا پیر نشده‌ام، بمیرم پس لازم نیست که درباره این موضوع نگران باشی زیرا تا آن زمان تو دیگر کاملا بزرگ شده‌ای». یادمان باشد که همیشه باید با او صادق باشیم، لازم نیست که همه واقعیت را بگوییم اما لازم است که حتما واقعیت را بگوییم.

 

در مورد کاربرد واژه‌هاى خداوند و بهشت با احتیاط کامل رفتار کنید

دقت کنید این مفاهیم را براى یک کودک ۵ ساله یا حتى کوچکتر بکار مى‌برید و هدف شما این است که او را آرام کنید. پس مراقب باشید او را بیشتر گیج و مضطرب نکنید. براى مثال اگر بگویید مادربزرگ الان خیلى خوشحال است، چون توى بهشت است.

 

کودک فکر مى‌کند چطور مادربزرگ واقعا خوشحال است اگر همه کسانى که دور و بر من هستند، این همه ناراحتند؟! یا مثلا بگویید که عمو آنقدر خوب بود که خداوند او را پیش خودش برد. کودک فکر مى‌کند اگر خدا عمو را پیش خودش برده چون خوب بوده، پس ممکن است مامان ، من یا هرکس خوب دیگرى را نیز پیش خودش ببرد!!

 

یا اگر من هم خیلى خوب باشم، مى‌توانم برم پیش خداوند و بابابزرگ را ببینم یا اینکه سعى کنم که بچه بدى باشم تا بتوانم بیشتر پیش بابا و مامان بمانم! بنابراین عبارتى بکار ببرید که او را نگران‌تر نسازد. مثلا بگویید: ما خیلى ناراحتیم که بابابزرگ دیگر پیش ما نیست و ما خیلى دلتنگ او مى‌شویم، ولى این خوب است که بدانى او الان پیش خداوند است.

ااختلالات یادگیری

اختلال یادگیری را با کند ذهنی اشتباه نگیریم

 

 

 

بنا بر جدیدترین آمار حدود 5 تا 6 درصد از دانش آموزان دچار اختلالات یادگیری هستند به عبارت دیگر در یک کلاس 30 نفری 2 دانش آموز مبتلا به اختلال یادگیری داریم که آمار بالا و قابل توجهی است.یک کارشناس ارشد روان شناسی با بیان این که برخی کودکان در یک یا چند حیطه از 3 اصل خواندن، نوشتن و ریاضیات دچار مشکل یادگیری هستند، گفت: این افراد در صورت آگاه نبودن معلمان و والدین با برچسب هایی مثل کند ذهن و شاگرد تنبل کلاس مواجه خواهند شد. عزت نفس این کودکان بر اثر شکست های متوالی روحی پایین می آید و مشکلات یادگیری آن ها به طور معمول با افزایش سن آن ها وخیم تر می شود. نابرابری معنادار بین پیشرفت درسی و بهره هوش، نداشتن توجه و تمرکز، بیش فعالی، بی توجهی در کلاس درس، ناتوانی در حل مسئله، انگیزه کم، وابسته بودن به دیگران در انجام کارها و مهارت های اجتماعی رشد نیافته و تاخیر جدی در آموختن را می توان از مشخصه های ناتوانیهای یادگیری برشمرد...

 

 

 

 

 

 

علت بروز اختلال یادگیری

 

به گفته این روان شناس، در زمینه اختلالات یادگیری، عوامل ژنتیکی، زیستی، رشدی و محیطی دخیل است. متخصصان درمان اختلالات یادگیری حرکت و مهارت های حرکتی را پایه و اساس یادگیری می دانند،درمان براساس این رویکرد بر مبنای درمان های حرکتی مثل تقویت عضلات ظریف (مثل تقویت انگشتان دست) و تقویت عضلات درشت(مثل عضلات ساعد، عضلات پاها و ...) حفظ تعادل (مثل راه رفتن روی یک خط یا تخته تعادل) و تمرین های مربوط به تقویت ادراک دیداری و ادراک شنیداری است. از دیگر روش های درمان برای این گروه از کودکان روش درمان چند حسی است که در آن آموزش به این کودکان باید تمام حواس آن ها را درگیر کند و کودک مفاهیم را به طور عینی و محسوس ببیند، به طور شفاهی بشنود، مواد آموزشی را لمس کند و به کار ببرد و از این طریق اثری پایدار و ماندگار در حافظه کودک خواهد داشت.این روان شناس افزود: والدین به محض اطلاع از این مشکل در کودک خود پس از مشورت با معلم برای تشخیص دقیق تر و آگاهی بیشتر از ماهیت شکل کودک خود باید به متخصصان مراجعه کنند، با پرهیز از مقایسه کودک با دیگر کودکان، به کار نگرفتن روش های غیر علمی و سنتی نظیر انجام تکالیف و مشق های زیاد و بی فایده(رونویسی های مکرر، خواندن متن های طولانی، تکراری و خسته کننده و حل مسئله های متعدد ریاضی) و تنبیه و سرزنش نکردن کودک و نسبت ندادن عناوین تحقیر آمیز به کودک، می توان کودک را در کاهش مشکلات یادگیری و بهبود سریع تر و افزایش عملکرد وی در تکالیف مدرسه یاری کرد.

 

 

 

ارجاع دانش آموزان دچار اختلال یادگیری

 

اصطلاح اختلال یادگیری شامل آن گروه از کودکان می شود که در یک یا چند فرایند روانشناختی پایه مربوط به درک زبان یا کاربرد آن، گفتاری یا نوشتاری ،اختلال دارند؛ این اختلال ممکن است به صورت ناتوانی در گوش دادن، فکر کردن ،صحبت کردن، خواندن، نوشتن، هجی کردن یا انجام دادن محاسبات ریاضی جلوه گرشوند.این اصطلاح عارضه هایی چون معلولیت های ادراکی، آسیب مغزی، اختلال جزئی کارکرد مغز، نارسا خوانی و زبان پریشی رشدی را شامل می شود.اما آن دستهاز مشکلات یادگیری را که اساساً نتیجه ی معلولیت های دیداری، شنیداری یا حرکتی،عقب ماندگی ذهنی، اختلال هیجانی یا وضع نامساعد محیطی، فرهنگی یا اقتصادیاست را در بر نمی گیرد.

 

      دانش آموزی دچار اختلال یادگیری است که:

 

 

 

1.در تجربه های یادگیری دریک یا چند زمینه ی خاص ، متناسب با سن و سطح توانایی خود پیشرفت نداشته باشد.

 

 

 

2.تفاوت فراوانی بین پیشرفت و توانایی هوشی دانش آموز در یک یا چند مورد از موارد زیر وجود داشته باشد.

 

 

 

      الف: بیان شفاهی ، ب: درک شنیداری ، ج: بیان نوشتاری ، د: مهارت پایه برای خواندن ، ه: درک مطالب خواندنی ، و: محاسبات ریاضی ، ز: استدلال ریاضی.

 

 

 

      دانش آموزان دچار اختلال یادگیری ویژگی های گوناگونی را از نظر یادگیری و رفتاری از خود نشان می دهند.

 

 

 

      بعضی از دانش آموزان به دلیل مشکل توجه دچار اختلال یادگیری شوند یا هر دو مشکل را هم زمان دارند، این کودکان هنگامی که درس تدریس می شود نمی توانند حواس خود را متمرکز کنند وبه سهولت حواسشان پرت می شود ودر برخی موارد بدون اجازه حرف می زنند ، وسط حرف دیگران می پرند وممکن است برای دیگران مزاحمت هایی را داشته باشند.

 

 

 

     لازم به ذکر است که عده ای از مشاهیر جهان نیز دچارناتوانی های یادگیری بوده اند.توماس ادیسون در دوران مدرسه کودکی گیج و کند ذهن شناخته می شد وهمیشه مجبور می شد به عنوان تنبیه گوشه ی کلاس بایستد.آلبرت انشتین نیز تا سه سالگی حرف نمی زد.

 

     این کودکان که ممکن است در یک ، دو یا سه مورد از مواد درسی خود دچار مشکل باشند ، به دلیل شکست های پی در پی وسرزنش های اطرافیان واز دست دادن اعتماد به نفس خود در سایر درس ها نیز دچار مشکل می شوند و کم کم به عنوان دانش آموز تنبل علی رقم هوش طبیعی از چرخه ی آموزش کنار گذاشته می شوند..

 

    لذا اولین گام در بهبود و درمان این کودکان بازگرداندن وافزایش عزت نفس آن هاست که با شناسایی توانایی ها ، علایق وتشویق کودک بابت نقاط قوتش امکان پذیر است.

 

با توجه به این که امکان شناسایی دانش آموزان در هر سال مقدور نیست لذا از همکاران گرامی درخواست می شود با توجه به اطلاعات به دست آمده نسبت به شناسایی و ارجاع دانش آموزان مشکوک به اختلال یادگیری اقدام نمایید..

 

 

 

تاثیر ابتکار معلمین در پیشزفت دانش آموزان

🌺تاثیر ابتکار معلمین در پیشرفت دانش آموزان🌺

 

 خانم معلم چن در دفتر تنها بود که پسر کوچکی آرام درِ دفتر را باز کرد و با لحن پر احتیاطی او را صدا کرد.

 

خانم چن او را شناخت، اما بدون آن که بخواهد نارضایتی خودش را به رویش بیاورد، گفت: تو در امتحان از 100 نمره 59 گرفتی. تو تنها کسی هستی که نمرۀ قبولی یعنی 60 نگرفته است.

 

پسرک با خجالت و در حالی که صورتش سرخ شده بود، سرش را بلند کرد و گفت: خانم معلم، می شود... می شود یک نمره به من ارفاق کنید؟

 

خانم معلم با عتاب مادرانه ای سرش را تکان داد و گفت: یک نمره ارفاق کنم؟ این ممکن نیست. من طبق جواب هایی که در برگۀ امتحانت نوشته ای به تو نمره داده ام.

 

او اضافه کرد: نگران نباش. من که نمی خواهم به خاطر ضعفت در امتحان، تو را تنبیه کنم. تو باید در امتحان بعد تلاش بیشتری بکنی و نمرۀ بهتری بگیری.

 

پسر با صدایی که نشان می داد خیلی ترسیده است، گفت: اما مادرم کتکم می زند.

 

خانم معلم ساکت شد. او آرزوی والدین را درک می کرد که می خواهند بچه هایشان بهترین نمره ها را کسب کنند و موفق باشند؛ از طرفی نمی توانست در برابر بچه های بازیگوشی که در امتحاناتشان ضعیف هستند، نرمش نشان دهد. اما یک موضوع دیگر هم بود. او می دانست که کتک خوردن بچه ها هم هیچ کمکی به تحصیلشان نمی کند و حتی تأثیر منفی آن ممکن است آنها را از تحصیل بازدارد. نمی دانست چه تصمیمی بگیرد. یک نمره ارفاق بکند یا نه. او در کار خود جداً اصول را رعایت می کند. اما به هر حال قلب رئوف مادرانه هم داشت.

 

نگاهی به پسرک کرد. هنوز تمام تن پسرک از ترس می لرزید و به گریه هم افتاده بود.

 

عاقبت رو به پسرک کرد و با صدای ملایمی گفت: ببین، این پیشنهادم را قبول می کنی یا نه؟ من به ورقه ات یک نمره «ارفاق» نمی کنم. فقط می توانم یک نمره به تو «قرض» بدهم. تو هم باید در امتحان بعدی 10 برابر آن را، یعنی 10 نمره، به من پس بدهی. خوب است؟

 

پسرک با شادی غیر قابل وصفی گفت: چشم! من حتما در امتحان بعدی 10 نمره به شما پس می دهم.

 

او با خوشحالی از خانم معلم چن تشکر کرد و رفت. از آن پس برای این که بتواند در امتحان بعدی قرضش را به خانم چن پس بدهد، با دقت زیاد درس می خواند. تا این که در امتحان بعد نمرۀ بسیار خوبی کسب کرد. از طرف مدرسه به او جایزه ای داده شد. وقتی در مراسم اعطای جایزه نگاهش به خانم چن افتاد، از دیدن لبخندی که معلمش به او می زد، احساساتی شد و گریه کرد.

از پسِ آن «درس» که خانم چن به او داده بود، مقطع دبیرستان را با نمرات عالی پشت سر گذاشت و وارد دانشگاه شد. او اولین دانشجو از روستایشان بود.

 

او پس از مشغول شدن به کار و به دست آوردن موفقیت های شغلی و مالی پیاپی، بارها و به بهانه های گوناگون به سازندگی روستایشان کمک کرده و هر سال به دیدن معلمش خانم چن به آنجا می رود.

 

او همیشه ماجرای قرض نمره را به دوستانش تعریف می کند و از بازگویی آن همیشه هیجان زده می شود. زیرا می داند که نمره ای که خانم چن به او قرض داد، سرنوشتش را تغيير داد.

🍃🍂🍃🍂🍃🍂

برای لحظه های زندگی تصمیم درست بگیریم .

فنون تدریس

 

تدریس به مجموعه اعمالی که معلم برای جلب توجه شاگردان به تدریس اثر بخش و کارآمد‌تر اجرا می‌نماید، گفته می شود. آشنایی و آگاهی نسبت به فنون تدریس و اعمال آنها در کلاس درس توسط معلم، باعث می‌شود، وی بدون استفاده از خشونت و تنبیه بدنی، کلاس را مدیریت نموده و نظم را حاکم سازد. از جمله فنون تدریس می‌توان موارد زیر را بر‌شمرد:

 

۱- تدبیر منفی

 

تدبیر منفی یکی از تکنیک‌های خانواده درمانی است و معلم به منظور ساکت کردن کلاس یا جلب توجه دانش‌آموزان از آن استفاده می‌نماید. بدین صورت که وقتی کلاس شلوغ می‌شود معلم طنین شادی صدای خود را کم کرده و بغض صدایش را افزایش می‌دهد و با این روش به کلاس نظم می‌بخشد.

 

۲- کم و زیاد کردن تن صدا

 

به منظور جلب توجه شاگردان و وادار کردن آنها به گوش دادن، معلم باید با صدای یکنواخت صحبت نکند. نوسانات صدای خود را کم و زیاد کند تا دانش آموزان شنونده فعالی شوند.

 

۳- حرکت‌های معلم

 

بین حرکت‌های معلم و توجه شاگردان رابطه مستقیم وجود دارد.(شعبانی،۳۸۲) هر چه حرکات هدفمند معلم و حرکت کردن به آخر کلاس و برگشتن و حرکات پایین کلاس معلم بیشتر باشد. معلم بر کلاس مسلط‌تر خواهد بود و شاگردان هم بیشتر به او توجه خواهند کرد و در نتیجه یادگیری بهتر صورت می‌گیرد.

 

۴- تاکید روی بعضی از مفاهیم و کلمات

 

«نگاه کنید، دقت کنید» این کلمات خیلی مهمند و تکرار بعضی افعال و کلمات از جمله نکاتی است که به خاطر تاکید معلم، توجه شاگردان را جلب کند.

 

۵- اشارات معلم

 

بعضی از ایماها و اشارات معلم، باعث دقت بیشتر شاگردان می‌شود: حرکات دست، چشم، ابرو، دهان، انگشتان و سر، مشتمل بر این حرکات است.

 

۶- مکث‌های به موقع و هدفمند

 

برخی معلمان در حین توضیح دادن یا سخنرانی با مکث‌های به موقع حواس شاگردان را به مفاهیم جلب می‌نمایند. و سرو صدای دانش آموزان را کاهش می‌دهند و کلاس را اداره کنند.

 

۷- تشویق و تمجید دانش آموزان

 

یکی از فنونی که به عنوان ابزاری موثر در اختیار معلمان، تشویق و تمجید است؛ البته تمجید عملکرد شاگردان، با ارزش‌تر از تشویق آنان است. زیرا تشویق شاگردان باعث به وجود آمدن آموزش و پرورش سود گرایانه می‌شود. همچنین معلم می‌تواند با توجه به سن دانش آموزان از تقویت پته‌ای نیز بهره ببرد. یا از کارت‌های تلاش، امتیاز و کارت جایزه بدین منظور استفاده کند. استفاده فاصله‌ای و نسبی متناوب از این ابزار، اثر بخشی آن را ارتقا می‌بخشد.

 

۸- نگاه‌های معنی‌دار

 

گاهی نگاه‌های معنی‌دار معلم به دانش آموزی که به درس توجه ندارد یا سرو صدا می‌کند، باعث کاهش رفتار نا به جای او می‌شود. همچنین با عصبانیت نگاه کردن به دانش‌آموزانی که برای کلاس مزاحت ایجاد کرده‌اند؛ باعث می‌شود دانش?آموز وادار شود به درس‌های معلم گوش دهد.

 

۹- ضربه‌زدن به میز و صندلی

 

گاهی معلم با ضربه زدن به میز یا تابلوی کلاس، توجه شاگردان به مطالب و مفاهیمی که ارائه می‌شود جلب می‌کند.

 

۱۰- تدوین قانون و مقررات کلاس

 

تدوین قوانین کلاسی و تشریح آن برای دانش آموزان و آگاهی دادن به آنها باعث ایجاد نگرش می‌گردد و در نهایت موجب عملکرد مثبت فردی و گروهی می‌شود. لذا معلمان باید در تدوین مقررات کلاس به خصوص در روزهای اول دقت کافی داشته باشند.

 

مهارت‌های مدیریت کلاس

 

مدیریت کلاس بر دو مهارت به هم پیوسته و اساسی استوار است:

 

۱- تصمیم‌گیری

 

۲- اقدام

 

تصمیم‌گیری یعنی، چه اقدامی را چگونه، چه وقت، و به وسیله چه کسی باید انجام داد.

 

اقدام یعنی، عملی که در کلاس درس تحقق می‌پذیرد. مانند تأکید بر نکته‌های تدریس، استفاده از تخته سیاه و…

 

از این رو، مهارت‌های اساسی و ضروری برای مدیریت کلاس درس، به منزله‌ اتخاذ تصمیم مناسب و تبدیل آن به اقدامی موثر است.

 

مدیریت کلاس درس، زرهی نیست که معلمان از نخستین روز تدریس بر تن کنند و خود را در برابر مشکلات کلاس و چالش‌ها ایمن سازند، بلکه مهارتی است که هر روز با تجربه و تأمل و دقت معلم در کلاس کامل می‌شود و معلم را در امر تدریس کارآمدتر می‌سازد.

نکته هایی در باره پوشه کار

📝📝📝📝📝📝📝

نکته هایی درباره پوشه کار

 دانش آموز

• یک ابزار مهم ارزش یابی-توصیفی است.(شاه ابزار)

• هویت دانش آموزان را در همه ی ابعاد شخصیتی شامل می شود.

• درک عمیق یادگیرنده رانشان می دهد.

• امکان تولید دانش یابهبودآن (نوآوری و خلاقیت)رامهیامی کند.

• فرایندرشدوپیشرفت دانش آموزرابه خوبی نشان می دهد.

• پوشه کاربین آموخته های قبلی و جدید دانش آموز ارتباط برقرارمی کند.

• پوشه کار کمک می کندتافرداشکالات واشتباهات خویش رااصلاح کند.

• باپوشه کاردانش آموز میزان توانایی و دانش خود را مستند می سازد.

• بابررسی پوشه کاردانش آموزبه استعدادهای خویش پی می برد.

• بامدیریت وتکمیل پوشه کارمسئولیت پذیری راعملا تمرین می کند.

• بابررسی پوشه کارورفع اشکالات و...به مهارت ارزشیابی(خودسنجی ،همسال سنجی و...)می رسد.

• به دانش آموز یاد می دهد که بهتر ببیند،دقیق تر باشد،و بهتر فکر کند .

• یادگیری را برای دانش آموز ساده و سهل می سازد. 

 

معلم

• به استعداددانش آموزان واقف می شود.

• باایجاد فرصت مناسب برای آفرینندگی و زایش تفکرات جدید در فراگیران،یادگیری مشارکتی را در آنها تقویت نماید.

• از طریق پوشه کار،به هویت فردی دانش آموزتوجه می نماید.

• در دانش آموزان حس اعتماد به نفس و خود باوری را شکوفا می سازد.

• به نقاط قوت وضعف دانش آموزان پی می برد.

• تفاوت های فردی دانش آموزان را عینیت می بخشد. 

 

اولیا

• در جریان فرایند آموزش فرزندشان قرار می گیرند.

• به نقاط قوت وضعف فرزندشان پی می برند.

• نقش مثبت،سازنده و فعالی در هدایت تحصیلی فرزندشان ایفامی کنند. 

• اولیاسنجی ازمزایای پوشه کاراست که اولیارادرفرایندیاددهی – یادگیری فرزندش سهیم ومسئولیت پذیرمی کند.

 

بایدها ونبایدهای پوشه کار

• پوشه کارنبایدمانع یادگیری وفرایندرشدکودک شود.

• پوشه کارنبایدعاملی برای تنبیه کودک،اولیا باشد.

• پوشه کارنبایدعامل زحمت معلم واختلال درفرایندآموزشی باشد.

• پوشه کارنبایدتوسط غیرمتخصصان بررسی وارزیابی شود.

 

• پوشه کارنبایدحجیم وسنگین باشد.

• نبایدکارهای حجمی درپوشه کارقرارگیرد.

• درپوشه کارنبایدشواهدواسنادی سازماندهی شودکه درفرایندرشدوپیشرفت کودک موثرنیست.

• پوشه کاربایدعامل انگیزشی مثبت برای ادامه فرایندیادگیری باشد.

• پوشه کاربایدچابک وسبک باشد.

• پوشه کاربایدمسیرناصحیح آموزش رااصلاح کند.

• پوشه کاربایدعامل مشارکت معلم،کودک ،اولیا و...درفرایندیاددهی- یادگیری باشد.

• درپوشه کاربایدنمونه ای ازشواهدواسنادی قرارگیردکه عامل علاقمندی کودک باشد.

• پوشه کارفقط ابزاراست نه کل تعلیم وتربیت.

 

( تکنولوژی وگروههای آموزشی)

 

 

📘📕📘📕📘📕📘

سخنی با دوستان و همکاران

سلام دوستان وقتتون بخیر

از آنجایی که امسال مدیریت پیش دبستانی و دبستان غیر دولتی ریحانه را متقبل شده ام از این پس می توانید برای دریافت نمونه سوالان و تکالیف پایه های مختلف این مدرسه از پیش دبستانی تا پایه ششم ، از وبلاگ مدرسه دانلود فرمایید.

آدرس :    ryhaneschool.blogfa.com

چگونه عزت نفس فرزاندمان ر ا افزایش دهیم

-    مهارتهاي زندگي را به فرزندتان ياد بدهيد.

2-    توجه به كارهاي مثبت كودك ( كودكاني كه مشكل رفتاري دارند چون رفتارهاي مثبت آن ها كم است بنابراين بايد به كارهاي كوچك آن ها توجه كرد.)

3-    در زندگي فرزندتان حضور داشته باشيد ( سعي كنيد از برخي ارتباط هاي منفي مثل سؤال كردن منفي سرزنش ديگران تحقير كردن كنايه زدن پرهيز كنيد ارتباط خود و حل مشكلات در خانواده مي تواند باعث عزت نفس كودك شود.)

4-    واقعاً به صحبت فرزندتان گوش دهيد.

5-    فرزند را همانگونه كه هست بپذيريد( بسياري از رفتارهاي كودك شما تغيير پيدا كردن ان ها خيلي سخت و مشكل است. پس ياد بگيريد كه كودك را همانگونه كه هست بپذيريد.)

6-    به فرزندتان كمك كنيد اشتباهات و شكست ها را جبران كند.

( اگر فرزندتان دچار مشكلات رفتاري است وقتي مسأله اي پيش آمد او را شرمنده نكنيد از او نپرسيد « چرا اين كار را كردي» و بر عكس كودك را با پيامد كارش مواجه كنيد و از او بپرسيد كه چه مطلبي را از اين اشتباه ياد گرفته است.)

7-    به فرزندتان كمك كنيد تا پذيراي موفقيت باشد.

(چون كودكاني كه عزت نفس پايين دارند با طرز تلقي منفي  از خودشان به سادگي نمي پذيرند كه كارهاي خوبي را انجام داده اند.)

8-    استعدادهاي فرزندتان را پرورش دهيد.( همه كودكان در يك يا چند موضوع « هنر ورزش موسيقي كار با حيوانات و غيره »  استعدادهاي خاصي دارند، شما بايد تلاش كنيد استعدادهاي آنان را پرورش دهيد. )

 

اكثر فيلسوف ها و متخصصين بهداشت رواني معتقدند زندگي بر مبناي سه چيز پايه گذاري مي شود. كار تفريح عشق

اگر مي خواهيد پدر و مادر خوبي باشيد بايد بر نقش تفريح و عشق در خانواده تأكيد كنيد. اين باور اساسي است كه والدين بايد براي تربيت و رشد فرزندانشان زمان كافي و با كيفيت صرف كنند.

از نظر آدلر چهار نياز اساسي كودك عبارتند از:

1-    احساس تعلق ( احساس امنيت ، برقراري ارتباط ، همكاري و روابط سازنده )

2-    توانمندي ( حس توانمندي زير بناي استقلال است.)

3-    به حساب آمدن و احساس ارزشمندي ( مهم بودن در هر كاري)

4-    دلگرمي ( با انگيزه اميدوار شجاع مطمئن بودن به خود )

اختلال خواندن

 

اختلال خواندن اصطلاحي گسترده و نوعي اختلال يادگيري است كه نقائص رواني كلامي ، توانايي دقت در خواندن ، صحبت كردن و هجي كردن را در برمي گيرد  و مي تواند در آگاهي واج شناسي ،‌رمز گشايي املا ، حافظه شنوايي كوتاه مدت و نامگذاري سريع ، مشكلاتي ايجاد مي كند.

اختلال خواندن يك ناتوانايي يادگيري بر پايه مغز است كه توانايي شخص به طور ويژه در خواندن آسيب مي بيند.

ويژگي هاي كودكان با اختلال خواندن

بر اساس برخي پژوهش ها ،‌اختلال خواندن در پسران سه تا چهار برابر دختران است . كودكان با اختلال يادگيري ، تمايل به خواندن ندارند ،قادر نيستند براي خود يك دايره بينايي از لغات ايجاد كنند ، دامنه توجه آن ها كوتاه است ، در تمركز مشكل دارند ،‌معمولا در مدرسه افت تحصيلي دارند ،‌احساس نااميدي ، بي لياقتي و كم جراتي مي كنند ،‌در خواندن شفاهي و كلامي ترديد مي كنند  و گاهي دچار لكنت مي شوند ،‌به جاي اين كه چشم هايشان را هنگام خواندن حركت دهند ، سرشان را تكان مي دهند ، كلمه به كلمه مي خوانند ، به زحمت و با صداي كشيده و لحن يكنواخت مي خوانند ، به نقطه گذاري توجه ندارندو از توجه به معني لغت غافلند ، واژه ها را غير مرتبط با محتوي و غير مرتبط با عناصر آوايي حدس مي زنند، كلماتي را كه تازه خوانده اند جابه جا تكرار مي كنند.، حافظه ديداري و شنيداري ضعيفي دارند ، فاقد تميز و تشخيص كافي شنيداري هستند، محيط خانوادگي براي موفقيت در مدرسه به آنان فشار مي آورد و يا اينكه نگرش منفي افراطي به عملكرد مدرسه دارند ، رشد اجتماعي كافي ندارند و در مدرسه سازگاري شخصي مناسبي بروز نمي دهند.

 

انواع اختلال خواندن

بر اساس قانون آموزش افراد با ناتواني ها ،‌مشكلات خواندن در كودكان با اختلال يادگيري بر سه نوع است :

1- مشكلات خواندن پايه كه شامل دشواري در درك روابط بين صداها ، حروف و كلمات است .

2- مشكلات رواني خواندن كه شامل خواندن با سرعت مناسب ، دقيق خواندن و طرز بيان درست مي شود.

3- مشكلات درك خواندن كه نوعي ناتواني در فهم معني كلمات و عبارات است..

به طور كلي ، مشكلات خواندن در كودكان با اختلال هاي يادگيري بر سه نوع است:

1- اختلال خواندن ناشي از تحولات واج شناسي : كودك با ابن اختلال ،‌در خواندن كلمات بي معنا مشكل دارد، حروف آغازين يا مبنايي كلمات را تغيير مي هد.

2- اختلال  خواندن ناشي از سطوح تحول كودك : با اين نوع اختلال ، در خواندن كلمات بي قاعده مشكل دارد.

 برگرفته شده از مجله تعلیم و تربیت استثنایی شماره ۳

 

خدا پشت پنجره ایستاده

 

جانی کوچولو با پدر و مادر و خواهرش سالی برای دیدن پدربزرگ و مادربزرگ رفته بودند به مزرعه. مادربزرگ یه تیرکمان به جانی داد تا باهاش بازی کنه. موقع بازی جانی به اشتباه یه تیر به سمت اردک خانگی مادربزرگش پرت کرد که به سرش خورد و اونو کشت

 
 

جانی وحشت زده شد...لاشه رو برداشت و برد پشت هیزمها قایم کرد. وقتی سرشو بلند کرد دید که خواهرش همه چیزو ... دیده ... ولی حرفی نزد.

 

مادربزرگ به سالی گفت " توی شستن ظرفها کمکم کن" ولی سالی گفت: " مامان بزرگ جانی بهم گفته که میخواد تو کارای آشپزخونه کمک کنه" و زیر لبی به جانی گفت: " اردکه رو یادت میاد؟" ... جانی ظرفا رو شست

 

بعد از ظهر اون روز پدربزرگ گفت که میخواد بچه ها رو ببره ماهیگیری ولی مادربزرگ گفت :" متاسفانه من برای درست کردن شام به کمک سالی احتیاج دارم" سالی لبخندی زد و گفت:"نگران نباشید چونکه جانی به من گفته میخواد کمک کنه" و زیر لبی به جانی گفت: " اردکه رو یادت میاد؟"... اون روز سالی رفت ماهیگیری و جانی تو درست کردن شام کمک کرد.

 

چند روزی به همین منوال گذشت و جانی مجبور بود علاوه بر کارای خودش کارای سالی رو هم انجام بده. تا اینکه نتونست تحمل کنه و رفت پیش مادربزرگش و همه چیز رو بهش اعتراف کرد. مادربزرگ لبخندی زد و اونو در آغوش گرفت و گفت:" عزیزدلم میدونم چی شده. من اون موقع کنارپنجره بودم و همه چیزو دیدم اما چون خیلی دوستت دارم بخشیدمت. من فقط میخواستم ببینم تا کی میخوای به سالی اجازه بدی به خاطر یه اشتباه تو رو در خدمت خودش بگیره!"

 

****************************** **

 

گذشته شما هرچی که باشه، هرکاری که کرده باشید.. هرکاری که شیطان دایم اون رو به رختون میکشه ( دروغ، تقلب، ترس، عادتهای بد، نفرت، عصبانیت، تلخی و...) هرچی که هست... باید بدونید که خدا کنار پنجره ایستاه بوده و همه چیز رو دیده. همه زندگیتون، همه کاراتون رو دیده. اون میخواد که شما بدونید که دوستتون داره و شما رو بخشیده... فقط میخواد ببینه تا کی به شیطان اجازه میدید به خاطر این کارا شما رو در خدمت بگیره!
بهترین چیز درباره خدا اینه که هر وقت ازش طلب بخشایش میکنید نه تنها میبخشه بلکه فراموش هم میکنه.
همیشه به خاطر داشته باشید:
 

* خدا پشت پنجره ایستاده*

 

 

 

آيا شما مي دانستيد؟!


 

در اين پست اطلاعات جالب و شايد پيش افتاده اي نوشته شده  كه تا به حال بهش فكر نكرديد .بخونيد  چون ارزش خوندن و يادآوري داره

آیا میدانستید که نوزاد انسان بیش از 300 استخوان دارد که با رشد بعضی از آنها به یكدیگر جوش می خورند ؟

آیا میدانستید که تقریباً یك سوم وزن یك زن و یك دوم وزن یك مرد را ماهیچه تشكیل می دهد ؟

آیا میدانستید که لایه بیرونی پوست انسان هر ۲ هفته یکبار با سلولهای جدید تعویض می شود ؟

آیا میدانستید که خوردن یک سیب اول صبح، بیشتر از قهوه باعث دور شدن خواب آلودگی می‌شود ؟

آیا میدانستید که موشهای صحرایی سالانه یک سوم ذخایر غذایی جهان را نابودمی سازند ؟

آیا میدانستید که چین بیشتر از هر کشوری همسایه دارد، چین با ۱۳ کشور هم مرز است ؟

آیا میدانستید که ایرانیان در ۲۵۰۰ سال پیش در تخت جمشید دارای صفحات پخش موسیقی بوده اند ؟

آیا میدانستید که موریانه ها قادرند تا ۲ روز زیر آب زنده بمانند ؟

آیا میدانستید که خوردن کاهو مانع ریزش و سفید شدن موها می گردد ؟

بقيه مطالب خواندني را در ادامه مطلب بخوانيد


 

ادامه نوشته

اختلالات دیکته نویسی و راه های درمان آن

 

خطاهای دانش آموزان در ديكته 

1- جایگزینی یک حرف به جای حرف دیگر                 سار به جای سال 

2- جایگزینی هم صداها                                    سابون به جای صابون 

3- حذف حرف لازم                                                مدسه به جای مدرسه

4- جابجایی حروف                                                 کبت به جای کبریت 

5- اضافه کردن حرف به جای صدا                           گوفت به جای گفت 

6- اضافه کردن حرف غیر لازم                      ایهمان به جای ایمان 

7- معکوس کردن                                      رد به جای در 

8- بازتابهای لهجه                                         سبت به جای سبد 

9- بازتابهای از تلفظ نادرست                       پشقاب به جای بشقاب

 

روش های آموزش و درمان 

لطفا بقیه مطلب را در ادامه مطلب بخوانید:

 

ادامه نوشته

عجایب هفت گانه جهان چیست؟



معلمی از یک گروه از دانش اموزان خواست اسامی عجایب هفتگانه را بنویسند...
علیرغم اختلاف نظر ها، اکثرا اینها را جزو عجایب هفت گانه نام بردند:

اهرام مصر
تاج محل
دره بزرگ (به نام گراند کانیون در امریکا)
کانال پاناما
کلیسای پطرس مقدس
دیوار بزرگ چین
آبشار نیاگارا

آموزگار هنگام جمع کردن نوشته های دانش آموزان، متوجه شد که یکی از آنها ..
بقیه این حکایت جالب را در ادامه مطلب بخوانید:

ادامه نوشته